Görög húsvéti kalács, magyar csavarral karácsonyi díszbe öltöztetve

2011. december 13.

Megint jó rég nem írtam a blogra. Elköltöztünk egy hónapja és nem volt internetünk, illetve  még most sincs sajátunk. Egy kedves szomszédnak köszönhetően (nem védi kóddal a vonalát) azonban a nappali egy pontján fel tudunk csatlakozni a világhálóra. Új lakás, új konyha, új tűzhely és sütő. A sütő ez alatt egy hónap alatt már jópárszor próbára tette a türelmemet. Egyszerűen nem úgy működik ahogy kellene. Mindig mindent ugyanolyan beállítással teszek bele, mint eddig, de egyszerűen nem készül el semmi annyi idő alatt mint eddig. Nem pirít meg semmit, csak akkor, ha grillre teszem és a legfelső sínre teszem a teepsit. Nincs lámpa ami jelezné, hogy elérte a sütő a beállított hőfokot és be lehet tenni a sütit, vagy a husit sülni. Kiborító na.
Tegnap a kedvenc görög húsvéti kalácsom tésztáját dagasztottam be, de úgy gondoltam, hogy mivel mindjárt karácsony valahogy a kalácsnak is karácsonyi hangulatúvá kellene válnia. Így készítettem a egy keveset a magyar diós beigli töltelékéből és megtöltöttem vele a kalácsot. A sütés vége előtt pedig megkentem mézzel és megszórtam cukor és dió keverékével. Nagyon finom lett. Lehet kipróbálom mákos változatban is.

walnut filled callah

Hozzávalók a kalácshoz:
50 dkg liszt
12,5 dkg olvasztott vaj vagy margarin
12,5 dkg cukor
12 g szárított élesztő
5 g mahlepi (őrölt) - bővebben lásd a recepleírás végén
2 nagy tojás (L-es méretű)
125 ml tej
1 tojás sárgája a kenéshez

A töltelékhez:
20 dkg darált dió
2 dl víz
6 dkg porcukor
2 ek mazsola
1 kis citrom lereszelt héja.

A tetejére:
kb. 2 ek méz
darált dió és cukor egyenlő arányú keveréke

A töltelékhez a cukrot a vízzel 1-2 percig forralom, majd belekeverem a mazsolát, a darált diót és a citromhéjat. Kihűtöm.
A kalácshoz száraz anyagokat kimérem és elkeverem. A vajat a tejben felolvasztom, a tojásokat enyhén felverem, majd a száraz anyagokhoz adom őket. Kézimixerrel 5-10 percig dagasztom. Közepesen lágy tésztát kell kapnom. Lisztezett tálba teszem, a tetejét is megszórom liszttel, majd folpackkal lefedem és langyos helyen kb. 2 órát kelesztem (amíg a duplájára nem nő). Ekkor átgyúrom, kinyújtom jó hosszúra (kb 80cm×20cm) a közepén egy 5 cm-es sávban szépen elkenem a tölteléket, majd mindkét oldalról ráhajtom a széleket és egy hosszú rudat sodrok belőle amit a felénél meghajtok és a két szálat összecsavarom. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem és még fél órát kelesztem. Az egy tojássárgáját egy kevés tejjel felverem, majd ezzel megkenem a kalács tetejét és előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 30 percig sütöttem. A sütés vége előtt kb 10 perccel megkentem felmelegített mézzel és megszórtam fele-fele arányban elkevert cukros darált dióval és úgy sütöttem készre.
A mahlepi helyettesítésre kerestem megoldást, de sajnos nem találtam. Talán lehetne helyettesíteni őrölt szegfűszeg, fahéj és szerecsendió egyenlő arányú összekeverésével.

7 megjegyzés:

Limara írta...

Gyönyörű a kalács :)

Agni írta...

Nagyon szép a kalács. Esetleg ugyanezt a tésztát felhasználhatod vasilopitának, tudod abból is van kalácsos fajta. megtöltheted mandulás töltelékkel pl. hmm.. ha nem próbálod ki te, majd kipróbálom én:) Én vasilopitának mindig kevert tésztásat szoktam, mert napokig pont olyan finom, mint első nap:) Igyekszünk nem felfalni ugyanis egy nap alatt, mert hízunk..
A sütődhöz..perastika! Gondolom, milyen mérgesítő..

Zsuzsi írta...

Mindig nyári hangulatom lesz a képeidtől, viszont rettentő étvágyam! :) És ez most sincs másként!
Nekem is kacat a sütőm, én egy sütőhőmérővel hidaltam át a dolgot, nagyban megkönnyíti a hőmérséklet beállítását. Bár ha olyan tepsit használok, ami széltében kitölti a sütőt, téved a hőmérő. Néhány alkalom után már ezt is bele tudtam kalkulálni a dologba.

Névtelen írta...

Szuperül néz ki! Az ezeréves gáztűzhelyet lecseréltük egy újra, egy hónap volt, mire megtanultam vele sütni, pedig mindent jól csinál és mindent kijelez, csak én a régihez szoktam, aminek már az ajtaja sem zárt jól, szal majd belejössz :-D

Viktoria írta...

Limara,
köszönöm :), tőled a kenyerek és a kalácsok szakértőjétől ez nagyon jól esik!

Ágni,
én is kevert tésztás vasilopitát szoktam csinálni, olyan piskóta szerűt. 3 éve ugyanazt a receptet csinálom. Idénre kinézten egy újat azt akarom kipróbálni az is kevert tésztás.

Zsangyal,
köszi a tippet a hőmérőre, már én is gondoltam rá. Pedig nem nevenincs sütő. Bosch...

Névtelen,
hát nem hiszem, hogy mi túl jóban leszünk ezzel a sütővel. De ha minden igaz csak egy évet kell kibírunk egymással :)

Petra írta...

Gyönyörűséget alkottál! :)

sedith írta...

Most lehet, hogy nevetséges leszek, de van olyan, hogy lámpa jelzi a sütő megfelelő hőmérsékletét? Aki a 15-20 éves gáztűzhelyekhez van szokva, annak az a furcsa, amikor megmondják, mit mennyi ideig süssön. :-DDDDDD

A kalácsod ettől függetlenül gyönyörű és étvágygerjesztő!:)

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP