Frappé - Φραπε

2009. augusztus 20.

Magyarországon augusztus 20. jeletnette a nyár végét számomra. Utána ugyan még lehet pár jó meleg későnyári nap, de az időjárás e nap után nagyon szeszélyes lett mindig. Itt nálunk azoban még egy hónapig biztos tombol majd a nyár, és szeptember közepétől is csak azt lehet majd észrevenni, hogy az éjszakák kezdenek frissebbé válni, nappal még mindig nagyon meleg van, de már megjlennek a bárányfelhők és előfordulhat egy-két zápor. Itt október közepétől kezdhetjük mondani, hogy vége a nyárnak. Nem is tudom eddig miért nem tettem fel ezt a görögök számára olyan fontos és a mindennapjaikban is nagy szerepet játszó italt. Itt a nyár elképzelhetetlen frappé nélkül, bár van aki egész évben issza, időjárásra való tekintet nélkül.
Mi is a frappé tulajdonképp? Egy instant kávéból, cukorból és aki szereti tejből készült habos, hideg hosszúkávé, amit kb. 2,5-3 dl-es magas pohárban szívószállal szolgálnak fel.
A frappét állítólag 1957-ben találta fel egy görög férfi, aki a Thessaloniki-i Nemzetközi Kereskedelmi Vásáron dolgozott és az instant kávéját akarta elkészíteni, de sehogy se tudott vizet forralni hozzá. A Nestlé ezen a vásáron egy új gyerekitalt reklámozott amit shakerben kellett összerázni. A görög férfi ebben a shakerben rázta össze a kávét és a cukrot, hogy az feloldódjon és ezzel meg is született az első frappé, ami aztán egész Görögországot meghódította.
És, hogy mennyit isznak belőle naponta? Egyet biztosan, de van aki kettőt vagy hármat is megiszik belőle. Maga a frappé nem túl erős kávé, ugyanis a koffein a felrázáskor, vagy habosításkor a habba kerül. A habot meg senki nem issza meg.
Amikor frappét rendelünk a nevén kívül a beletett cukor mennyisége alapján kell megrendelni, vagyis:
- Σκετος (szketo), keserűen cukor nélkül
- Μετριος (metrio), közepesen édesen 1 kanál cukorral
- Γλυκος (gliko), édesen 2 kanál cukorral
- Illetve ha valaki tejet is kér bele akkor még hozzá kell tenni, hogy με γαλα (me ghala), pici tejjel.
A turisták kedvéért, néhány helyen kaphatunk olyan frappét is amibe egy gombóc vaníliafagylalt is kerül.

Frappe at home

Hogy is készül a frappé házilag? A pohárba 1 tk nescafe-t és én most 1 tk cukrot tettem. Erre ráöntöttem kb. 1 ujjnyi hideg vizet és tejhabosítóval, felhabosítottam. Beledobtam 3-4 jégkockát és felöntöttem annyi hideg vízzel, hogy a hab a pohár tetejéig érjen, beletettem egy szívószálat és kész is.
Ha tejjel készül akkor még mielőtt felöntöm vízzel beleöntök egy kevés kávétejszínt vagy sima tejet és utána jöhet rá a többi víz. Beleteszem a szívószálat és a szívószállal keverek rajta néhányat.
Tejhabosítót szerintem minden háztartási üzletben lehet kapni, az enyém innen van, 295 Ft-ot kérnek érte. Ha valakinek nincs vagy nem akar venni, tökéletes egy egyszerű kupakkal jól záródó műanyagpohár, vagy shaker. Ebbe tesszük a kávét, a cukrot, egy kevés vizet, összerázzuk, pohárba öntjük, jégkockát dobunk bele és felöntjük vízzel.

frappe collage

11 megjegyzés:

szepyke írta...

A kedvencem. Először én is Görögországban ittam, azóta meg a rabja lettem!
Itthon a Nescafé frappé a mindenvivő!
Megunhatatlan, még télen is imádom!

á la carte kulinaria írta...

Szia! most találtam rá a blogodra. Nagyon tetszik, főleg hogy imádom Görögországot. Én is ott ittam először, Zakynthos-on. Szerintem a görög frappé utánozhatatlan, itthon nem produkálható.Az egyetlen kávé, aminek eddig éreztem a hatását. Ha minden jól megy, akkor szeptemberben elmegyünk Santorini-re. Már alig várom, hogy újból igazi görög ízeket kóstolhassak. Ez nem ide passzoló téma(off), de szerinted Santorini mennyire jó nyaralási célpont féléves gyerkőccel?

Viktoria írta...

Szepyke, ugye nem arra a 3in1 nescafe frappe porra godolsz, mert annak semmi köze az "eredetihez"?

Viktoria írta...

Á la carte,
Próbáld ki az én receptem alapján a frappét otthon, itt mindenki így csinálja. Semmi extra nem kell hozzá csak hideg víz, jégkocka, cukor, a sima nescafe és ha tejjel iszod akkor tej.
Még soha nem voltam Santorinin, de babakocsizás szempontjából nem a legszerencsésebb, főleg Oia és Fira mert ott sok a lépcső. A tengerbe úgy is a karodban viszed be, vagy kiscsónakban így midegy, hogy mennyire sekély a víz. Egyébként mindegy hová mész nyaralni a babával, rajtad múlik, hogy mennyire fogjátok élvezni a dolgot. Jó nyaralást így előre is!

szepyke írta...

De, arra. Tudom, hogy nem sok köze van hozzá, de én így is szeretem. De a legjobbat, tényleg eredetiben Görögországban ittam!:D

Névtelen írta...

Hú de meginnék most egy ilyen finomságot. Egy olasz kávézó és cukrázda vezetője voltam három éve, na ott még a fagyi is adott egy isteni áldást rá:) imádtam:):)

Unknown írta...

Sziasztok! De jó, hogy rátaláltam erre az oldalra, hátha tudtok segíteni nekem. A barátnőm most először volt Görögországban, és nagyon megízlett neki a frappé. Arra gondoltam, hogy készítek neki, de egyik boltban sem találtam frappéport. Lehet egyáltalán kapni? Ha igen, akkor hol? Ha nem, akkor ti mit használtok helyette? (Van itthon Nescafe 3in1 Classic, abból próbáltam készíteni, de hiába próbáltam felhabosítani, nem sikerült.)
Előre is köszönöm a segítséget!

Viktoria írta...

Gábor,
Azok a 3in1-os cuccok nem jók. Ha abból készíted köze nem lesz az eredetihez.
A sima nescafe classic instatnt kávéból készül. Egy teáskanál kávé, annyi teáskanál cukor amilyen édesen szereted, erre egy ujjnyi víz, ezt felhabosítod, beledobsz pár jégkockát, ha tejjel iszod egy kevés tejet és az egészet felöntöd hideg vízzel.
Olvasd végig a frappés postot abban mindent részletesen leírtam, sőt még képet is mellékeltem, lépésről lépésre.

Reni írta...

Ugyanilyen frappés poharam van :) Anya hozta a kávával együtt Görögországból egyik nyaralása alkalmával. (most is épp Kos-on sütteti a hasát)

Amikor nyaralni voltunk ott, állandóan ezt vedeltem :)

TeaMami írta...

metrio me gala, parakalo! :))

Imádom!

Viktoria írta...

TeaMami,
pote pame gia kafe?

Én nem kávézom, de a férjem imádja (metrio xorisz gala)

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP