Mennyire vagyok tudatos vásárló?

2009. október 18.

Mandy Tarragontól érkezett hozzám a kérdéssor, hogy mennyire is vagyok tudatos vásárló? Hát szerintem nem igazán. De nézzük a kérdéseket:
1. Írd össze, mire van szükséged!Csak azt vedd meg, amire ténylegesen szükséged van, ne azt, amit el akarnak neked adni. A nagy bevásárlóközpontok és a reklámok profi módon csábítanak a felesleges pénzköltésre.
A napi bevásárláshoz szinte soha nem írok cetlit, kivéve, ha olyat akarok főzni vagy sütni amihez olyan hozzávaló kell ami nincs itthon és semmiképp sem akarom elfeljeteni. A kétheti nagy bevásárláshoz elengedhetetlen a lista. Erre a listára azonban nem kerül fel minden, csak azok a dolgok amiket semmiképpen sem szeretnék elfeljteni megvenni. Tejtermékeket, szalámikat például nem írom fel mert azok olyan magától értetődő dolgok, amiket mindig veszek. Az igazság az, hogy még listával is képes vagyok elfeljeteni dolgokat. A legjobb az amikor elkészítem a listát és az üzletben jut eszembe, hogy otthon felejtettem.

2. Menj a piacra vagy helyi boltba!Így vásárlásoddal a helyi kisvállalkozókat, a helyi gazdaságot támogatod, amitől a te jóléted is függ. A multinacionális üzletláncok profitja kikerül a helyi gazdasági körforgásból.

Itt ahol én élek szinte teljesen mindegy, hogy hova megyek a szupermarketbe, vagy a piacra zöldségekből szinte mindenhol a helyi termelőktől származó zöldségeket-gyümölcsöket lehet megvenni. A piacon persze egyértelmű, hogy sokkal szebb, olcsóbb és frissebb az áru, így ha tehetem hetente egyszer kimegyek a piacra és ott veszem meg ezeket a dolgokat. Illetve sok mindent hozunk a férjem szüleitől is, akik falun laknak nagy kerttel, ahol zöldségeket és gyümölcsöket is termesztenek, valamint állatokat is tartanak (friss tojás, nem hormonkezelt hús).
Az egyész szigetre egyébként az a jellemző, hogy nagyon védik a saját kis üzleteiket, vállalkozóikat. Szinte egyetlen multi sem taláható meg a szigeten. Amit külföldi üzletláncnak tudnék nevezni és itt is van üzlete az a Lidl. Aztán van egy szupermarketlánc aki a spar láncolathoz csatlakozott, de az üzletlánc tulajdonosa az itteni, helyi üzletember.
Pont most volt nagy vita, hogy beengedjék-e a nagy áruházakat, mert akkor mi lesz a helyi vállalkozókkal??? Végül nagy vita árán, úgy döntöttek, hogy beengedik őket. A Praktikert már építik a reptér mellett és várhatóan lesz Ikeánk és Media Markt-unk is pár even belül.
A fentiek miatt nekem nagyon egyszerű dolgom van a helyi vállalkozók “támogatásával”.

3. Vigyél magaddal táskát, szatyrot!Ne fogadj el zacskót mindenhol. Egyrészt pénzt adsz érte feleslegesen, másrészt szemét lesz belőle, ami terheli a környezetet, sőt a szemétdíjat is te fizeted.
Hát ez nem működik. Az üzletekben (itt nem az élelmiszer üzletkere gondolok) ha veszel valamit, akkor papírzacskó dukál hozzá. Az üzletek erre fel vannak készülve és az ület logójával ellátott zacskóik vannak többféle méretben. Persze jártam már úgy, hogy vettem egy szandált és akkora zacskót adtak hozzá, hogy még én is belefértem volna, mert éppen kifogytak a kis méretűből, de nem volt választásom, mert nem volt nálam másik zacskó ambie bele tudtam volna tenni a szandált. Ekkor persze jó lett volna ha van nálam egy zsakcsó, de nem volt.
A szupermarketben általában az üzlet által adott nejlozacskókba tesszük a megvásárolt termékeket. Persze a pénztárnál lehet vásárolni az Ikeás bevásárlószatyorhoz hasonló anyagú, ráadásul öko zacskókat, de mi még nem vettünk belőle, mert vásárlás előtt szerintem sose jutna eszembe magammal vinni otthonról.

4. Menj gyalog vagy tömegközlekedéssel!A mozgás egészséges és ingyen van. Ha tömegközlekedéssel utazol, tizenötször kevesebbet szennyezed a környezeted, mintha autóval közlekednél, és jóval olcsóbb is.
Ebből a szempontból szerencsés vagyok, minden elérhető közelségben van. Piac, szupermarket, pékség, városközpont. A piac 15 perc sétára van, odafelé még okés gyalog, visszafelé inkább a buszt szoktam választani, nem szívesen cipelném 15 percen keresztül a nehéz szatyrokat. A legközelebbi szupermarket kb. 100 méterre van, a pékség 50 méter. Egyértelmű, hogy gyalog megyek. Sokszor a városközpontba is gyalog megyek ami 10 perc séta. Mióta én is itt élek a férjem is sokat használja a buszt. Előtte bevallása szerint mindenhova autóval ment. Most már ő is sokszor válaszja a buszt. Egy buszjegy 0,90 euró, a parkolás első órája 5 euró, utána minden megkezdett óra 40 cent!
Ráadásul idén tavasztól bevezettek egy új rendszert a tömegközlekedés népszerűsítésére. Money Back a szlogenjük. A használt buszjegyeket meg kell őrizni és bizonyos üzletekben kedvezményt adnak, bizonyos összegű használt jegy beváltásával, meghatározott összegű vásárláskor. A legnagyobb helyi szupermarketláncban példáult minden 20 euró után visszakapsz 1 eurót, vagyis “csak” 19 eurót fizetsz, ha van nálad két használt 0,90 eurós jegy (mert a használt jegy értéke mindenképpen 1 euró kell, hogy legyen vagy több), vagy egy 1,30 eurós jegy amit odaadsz “kuponként”. Ami azt jelenti, hogy megvettél két buszjegyet 1,80 euróért, vagy egyet 1,30 euróért, de a szupermarketben visszakapsz belőle 1 eurót. Gondoljunk csak bele. Egy nagybevásárláskor fizetnénk mondjuk 103 eurót, de van nálunk 4 db 1,30 eurós használt jegy (5,20 euró) amiket be tudunk váltani. Így a beváltással "csak" 98 eurót fizetünk és olyan mintha a 4 jegyért csak 20 centet fizettünk volna. Ezzel a módszerrel sok helyen tudsz ilyen “kedvezményhez” jutni. Szupermarketekben, könyvesboltokban, elektronikai üzletkeben, papírboltban…. Szerintem jó ötlet én már elég sokszor éltem vele.

5. Vegyél helyi termékeket!Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat, ezáltal a helyi gazdaság fenntartásához és fejlődéséhez járulsz hozzá és csökkented a szállítással járó környezetterhelést is. Minél távolabbról jön, annál többet szennyez.
Azt hiszem erre a kérdésre már a kettes pontban válaszoltam. Mindent lehet itt is kapni ugyan úgy, persze mindent kicsit drágábban, mivel ami az ország szárazföldi részéről, vagy a világon máshonnan jön, át kell szelnie a fél Földközi-tengert hajóval, így értelemszerűen itt minden drágább. Igen még a benzin is. Mert ugye az is hajóval érkezik a szigetre. A magasabb ár persze nem a helyi termékekre vonatkozik.

6. Válaszd az egyszerű, környezetbarát csomagolást!Ne dőlj be a szép külsőnek. A drága csomagolást Te fizeted meg, holott neked csak a termékre van szükséged. Kettőt fizetsz egyet kapsz! Keresd a visszaváltható, újrahasznosított, egyszerű csomagolást.
Hát ez elég nehéz szerintem. Nem nagyon láttam még újrahasznosíott csomagolású terméket, vagy csak nem kerestem eléggé. Az biztos, hogy itt az üvegvisszaváltás sem divat. Sőt a szelektív hulladékgyűjtés sincs elterjedve. Már elég sok helyen ki van rakva kék kuka, amibe elvileg csak a műanyag dolgokat lehet dobálni, de ezzel sajnos senki nem törődik és mindenki, mindent, mindenhova dobál. Az otthoni szelektív szemétgyűjtés is bajos lenne szerintem, mert a görögök, nem szeretik látható helyen elhelyezni a kukákat a lakásban. A legtöbb helyen a mosogató alatti szekrény ajtajára van felszerelve egy kb. 15 literes kuka. Ami úgy működik, hogy kinyitod a szekrényajtót a kuka teteje felnyílik. Ide elég gázosan férne el 3-4 db kuka a szelektív gyűjtéshez.

7. Kerüld a vegyszereket!Kerüld a nem természetes alapanyagokból, gyárilag előállított, vegyszerezett, félkész élelmiszereket. A vegyszerek ártanak az egészségednek.
Tisztítószerek között a sima szupermarketben is meg lehet venni a planet termékeit. Már gondolkoztam a kipóbálásukon, de még nem jutottam el odáig. Egyenlőre még mindig a jól bevált dolgokat vettem meg. Most meg ebben a sertésinfulenza mániában inkább olyan dologkat veszek, mind kézmosásra, mind tisztításra ami fertőtlenítőszert tartlamaz.
Félkész ételeket nem veszek, kivétel egy-két üveges szósz. Pizzát, lekvárokat, paradicsomszószt, amit csak lehet házikészítésűt használok.

8. Vegyél idényzöldséget és -gyümölcsöt!Az üvegházi, vegyszerezett, több ezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk jelentős környezetterhelést okoznak és csak a szemnek szépek.
Azt hiszem ebből a szempontból én borzasztó szerencsés vagyok. Itt szinte mindig, mindenből van friss termék. Szinte minden folyamatosan terem, hála az éghajlatnak. Így ez nem okoz problémát. Persze itt is előfordul, hogy valaminek nincs szezonja és akkor az importált, de legalább olyan helyről érkezik ahol éppen akkor van szezonja.

9. Kerüld az egyszer használatos és felesleges dolgokat!Az egyszer használatos termékek előállítása majd kidobása energiapazarlással és felesleges környezetterheléssel jár. Elektromos fogkefe, konzervnyitó és kenyérszeletelő? Ugyan már…
Nem hiszem, hogy túl sok egyszerhasználatos dolgot vennénk. Persze vannak dolgok amikről nem tudnék lemondani. Ilyen a papírzsebkendő, nem tudnék rendes “rongy” zsepit használni. Aztán ott van a konyhai papírtörlő. Sokkal higiénikusabbnak tartom a konyharuhánál. Konyharuhám is van, de azt szinte csak arra használom, hogy a tiszta, megmosott kezemet beletöröljem. Aztán ott vannak a női intim higiéniai kellékek, a bébipelenkák (ha eljön az ideje nem hiszem, hogy mosható pelenkát fogok használni), a nedves kéztörlő kendők stb. Ezek borzasztó nagy könnyítést és kényelmet adnak a mindennapoknak és nem biztos, hogy le tudnék mondani róluk. Elektromos fogkefénk, kenyérszeletelőnk, konzervnyitónk nincs. Van viszont szárítógépünk, ami télen nagyon-nagyon hasznos. A mosogatógépnek eddig ellene voltam, de most kezd megváltozni és azt hiszem az új lakásban szeretnék egyet. A ruhákat általában 30 fokon mosom. A fehérek kivételével amiket 40 fokon, illetve kb. 1,5 havonta egyszer plusz fehérítővel 60 fokra teszem őket.

10. Olvasd el a címkéket!Nézd meg: ki állítja elő a terméket, honnan jött, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül? Ha nincs is tökéletes termék, válaszd a lehető legjobbat. Az vagy, amit eszel.
A címkéket nem olvasom, nem tudom, hogy valaha fogom-e. Az biztos, hogy élelmiszer tekintetében nem a legdrágább dolgokat, de nem is a legolcsóbbat vásároljuk. Valahol középúton igyekszünk választani. Az ára is megfizethető legyen, de maga a termék is jó minőségű legyen.

A kérdést tovább gurítanám Mirellenek, Cserkének, és mindenkinek aki kedvet érez hozzá ;).

4 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

nem tudom miért mondod, hogy nem vagy az, szerintem sok mindent megteszel :) Irigyellek a piac miatt nagyon :)
Ez a jegyvisszaváltós dolog is nagyon tetszik, itthon is bevezethetnék :)

Cserke írta...

Köszi:)

Igyekszem, még egy szülinapi bulit bonyolítunk (12 kamasszal...), de utána megejtem.

És nagyon érdekes volt, amiket írtál az ottani dolgokról.
Kicsit én is irigy vagyok...

m.tunde írta...

Nekem is tetszik ez a jegyvisszaváltás:-)
Szerintem ha Magyarországon is lenne ilyen, akkor többen utaznának tömegközlekedéssel.
Abban a városban, ahol élek olcsóbb autóval közlekedni, még akkor is, ha parkolójegyet kell venni, mert a buszjegyek nagyon drágák:-(

Viktoria írta...

Úgy látom ez a jegyvisszaváltós dolog sokaknak tetszik :). Szerintem is nagyon jó kezdeményezés, remélem nem hagyják abba!

Cserke, csak nyugodtan, van időd, nem hajt a tatár :)

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP