Mousaka - Μουσακας

2009. január 19.

Még mindig a könnyen ehető, puha ételek jegyében készült ez a mindenki által ismert görög étel. Az igazság az, hogy nem készítem túl sűrűn, mert a macerás ételek közé tartozik, sok előkészületet igényel. Az én mousakám, csak hasonlít az igazira, ugyanis az egyik fő hozzávalót a padlizsánt nem teszem bele, mert a párom semmilyen formában nem eszi meg, valamint a cukkinit is olyan vékonyra szeletelem amilyenre csak tudom, mert azt is csak rántva vagy cukkinifasírtnak eszi meg, ha viszont nagyon vékony nem veszi észre és megeszi. Vicces még nincs gyerekem, de már most trükköket vetek be, ha bizonyos hozzávalókat meg akarok etetni észrevétel nélkül.

Hozzávalók:
70 dkg padlizsán
1 kg cukkini
1 kg krumpli
50 dkg darált bárány (lehet disznó vagy marha hús is)
házi paradicsomszósz
1 kis pohár vörösbor
só, bors, fahéj, oregáno
1 fej vöröshagyma
reszelt sajt

1 liter tej
2 tojás
7 ek liszt
1 ek vaj
só, bors, őrölt szerecsendió

A krumplit meghámozzuk és egészben sós vízben félig megfőzzük, kihűtjük, felkarikázzuk fél cm vastagra és éppen csak világosra sütjük olajban (én ezt a gyorsítás kedvéért fritőzben teszem), papírtörlőre szedjük és jól leitatjuk az olajat róla.
A cukkinit felkarikázzuk vékonyra és serpenyőben olajon megsütjük mindkét oldalát, szintén papírtörlőn leitatjuk az olajat róla.
A padlizsánt szintén karikázzuk lesózzuk, a vizet felitatjuk és olajon megsütjük mindkét oldalát, szintén olajat itatunk róla. Fontos, hogy a padlizsánt süssük utoljára, mert kesernyés ízt hagyhat az olajban.
A hagymát felaprítjuk, KEVÉS olajon megfutattjuk, hozzáadjuk a darált húst, kicsit megpirítjuk. Sózzuk, borsozzuk, hozzáadunk egy kevés oregánót és én egy gondolatnyi (a görögök több godolatnyit) őrölt fahéjt, hozzáöntjük a vörösbort, a paradicsomszószt és sűrűre főzzük. A szósznak nem szabad nagyon bőnek és olajosnak lennie, mert akkor a sütés után nem tudjuk majd egyben kiszedni, mert az egész elázik.
Tűzálló tálba helyezünk egy réteg krumplit, rá egy réteg padlizsánt, majd egy réteg cukkinit. Én ekkor megszórom egész vékonyan reszelt sajttal (eredetileg nem kell, de jó ízt ad), majd elterítem rajta a darált húsos szószt. Megint a zöldségek jönnek visszafelé, cukkini, padlizsán, krumpli.
Az egész tetejére elkészítjük a besamelt. A tejet feltesszük melegedni a vajjal. A tojásokat felverjük, hozzáadunk egy kevés tejet, majd simára keverjük benne a lisztet, sózzuk, borsozzuk és egy kevés szerecsendiót reszelünk bele. A meleg tejjel hígítjuk és amikor kb. egy hőmérsékletűek akkor hozzáöntjük a többi tejhez habverővel folyamatosan keverve, majd addig keverjük és melegítjük amíg sűrű puding állagú nem lesz. Ekkor a "rakományunk" tetején elterítjük és vékonyan megszórjuk sajttal. 180 fokon kb. 40 percig sütjük, illetve amíg meg nem pirul a tetején a sajt.
A szeleteléssel várjunk addig amíg félig ki nem hűl, különben nem lehet szépen kiszedni. A recept egy 22×27 cm-es, 7 cm mély tűzálló tálra szól, kb. 4 személyre. Nagyon laktató étel.

Mousaka

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kizárólag annak ajánlatos megcsinálni, aki egész napját a konyhában szeretné tölteni. Én majdnem sírógörcsöt kaptam, mikor megcsináltam. :-( Nem csak az idő miatt, hanem, hogy sehogy sem sikerült. A besamel masszát ki kellett dobnom. Tényleg ekkora bödön besamel kell hozzá. 1 liter tej???

Viktoria írta...

Kedves Névtelen,
Az biztos, hogy nem tartozik a gyors ételek közé.
A besamelt miért kellett kidobnod? Nem sikerült?
Én mindig így készítem a besamelnek kb. 1-1,5 cm magasnak kell lennie a tetején. Mély tűzálló tálban szoktam készíteni, hogy elférjen.
Az egészben egyébként a leghosszabb nekem a rétegek elősütése. A ragu és a besamel kb. 15 percet vesz igénybe összesen. De a régtegek elősütését is lehet gyorsítani ha két serpenyőt haszálsz.
Ha nem szereted a tojásos besalmelt, készítheted egyszerűbben is. 10 dkg vaj+10 dkg liszt keverékéből világos rántást csinálsz és habverővel folyamatosan keverve hozzáadod a liter tejet és ezt keverve felforralod, amíg sűrű pudingszerű nem lesz és ezt ízesíted a fűszerekkel.
Sajnálom, hogy nem sikerült :((, én mindig így csinálom ahogy leírtam.

Viktoria írta...

Kedves Névtelen,
Bosszantott a dolog,hogy mi lehet a hiba. Átnéztem a receptet amiből én tanultam és az így írja, ahogy én is leírtam. Megmértem a tálat is amiben csinálom szóval az 22×27 cm nagyságú és 7 cm mély, ez eddig hibásan volt fent mert 20×25 cm szerepelt, javítottam.
Hátha ez segít neked.

Névtelen írta...

Mindent a recepted szerint csinaltam, es tokeletes lett az eredmeny! Vastag, kremes besamel lett a tetejen, ami meg engem is meglepett ( eddig vhogy nem nagyon sikerult jo besamelt csinalnom). Szoval a recept ugy jo, ahogy van, csak gratulalni tudok hozza, es a blogodhoz is. Nekem is gorog a parom, de sajnos nincs senki, akitol megtanulhatnam a recepteket, igy nagyon jo, hogy mostantol itt vagy nekem:)
Az en igen erzekeny gyomru gorogom is azt mondta, hogy ilyen moussakat meg az anyukaja sem csinalt!
Efharisto poli!

Viktoria írta...

Kedves Névtelen,
nagyon örülök, hogy sikerült és a párodnak is ízlett.
Az idővel egyre jobban fog majd neked is sikerülni, ahogy egyre többször készíted. Sőt majd rájössz, hogy hogy lehet a főzését is meggyorsítani.
Én például a fenti recepptől eltérően már a cukkinit és a padlizsánt is fritőzben sütöm elő. Gyorsabb, nem lesz olyan büdös a konyhában. Musszakát általában akkor sütök amikor fritőzben a következő sütés után már amúgy is olajat cserélnék (mert a cukkini és a padlizsán után mindenképpen olajat kell cserélni). A lényeg, hogy betartsd itt is, hogy először krumplit sütöd épphogy világosra, aztán a cukkinit és végül a lesózott, leitattot padlizsánt.
Mióta élsz itt kint? Házasok vagytok?
Remélem a receptjeim segítenek majd neked, hogy a görög konyha ételeivel kedveskedj a párodnak:).

zouzouna írta...

Szia!
En lettem volna a nevtelen, de most mar van nevem:)
Most epp a pita receptjet lestem el toled, hetvegen szeretnem megcsinalni, mert a fagadikokban vasarolt gyrostol mindig olyan furan erzekeny a gyomrom. Megprobalom, hatha az otthonival jobban jarok.

En 4 eve elek itt Nafplioban, a parom gorog. Meg nem vagyunk hazasok, de ugy nez ki, a 2010 a mi evunk lesz:) Kop-kop-kop, el ne szoljam.

Tenyleg nagyon jo a blogod, es sokat segit, mert sajnos a parom szulei mar nem elnek, a tobbi rokon is innen 300km-re, igy nem igazan tud senki segiteni a gorog kajakban. Imadok fozni, meg inkabb sutni, es olyan jo meglepni neha vmi varatlannal a kedvesem! Mindig megkerdezi, hogy honnan tudom ezeket a gorog recepteket? Mondtam neki, hogy az internet csodakra kepes:)

Meg egyszer koszi,hogy itt vagy!

Viktoria írta...

Zouzouna,
Nagyon jó nevet választottál! A párom néha engem is így becéz:)
Örülök, hogy tudok segíteni. Az én párom szülei még élnek, így ha elakadok akkor az anyósomtól tudok kérdezni, de hál istennek a baráti körben is van elég sok sütés-főzést kedvelő így tőlük is tudok kérdezni bármikor.
Egyébként én vettem 3-4 krétai és görög konyhával foglalkozó szakácskönyvet itt a könyvesboltban, angolul, mivel mikor ideköltöztem még nem beszéltem görögül. Most már a görög nyelvű könyvek se okoznak gondot:))). Ezekből kezdtem el főzni a görög recepteket. Nem mondom, hogy minden elsőre sikerült, de a párom lelkesen segített, hogy mit hogy csináljak másképp, mármint, hogy főzzem puhábbra, több fahéjat bele, főzzem roppanósabbra stb.
Szorítok, hogy a 2010 a ti évetek legyen!!!!

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP