VKF! XXIII. - Diós kosárka

2009. március 1.

Sokat gondolkoztam mit is készíthetnék Grenadine kiírására, mely számomra az első VKF részvételt jelenti. Aztán beugrott. Ez a sütemény, ami mindig a magyar falusi esküvőre emlékeztet, ahol a nagyik az esküvő hetén kiló számra sütik a hagyományos "lagzis" sütiket, hogy aztán az esküvőn s utána még egy hétig minden vendég degeszre ehesse magát belőle és ennek köszönhetően felszedjen jó pár kilót. Gyerek koromban sose szerettem igazán, valahogy olyan száraznak és folytósnak tűnt. Aztán pár éve ettem egy nagyon finom darabot, ami egyáltalán nem volt folytós és száraz. Az óta pedig az egyik kedvenc sütim lett. Be is szereztem a receptet Zsuzsika nénitől, hogy én is el tudjam készíteni. Azt hiszem sokan elfelejtkeztünk már róla, a cheesecakek, muffinok, panna cották, s egyéb "modern és divatos" édességek világában. Szóval nosztalgiaként, és, hogy ne vesszen el a süllyesztőben diós kosárkát sütöttem a VKF-re.

kalathakia

Tészta (45-50 db hagyományos magyar kosárka formához):
50 dkg liszt
37 dkg vaj
6 tojás sárgája
18 dkg porcukor
1 cs sütőpor

Töltelék:
12 tojásfehérje
50 dkg porcukor
50 dkg darált dió
házi barack lekvár

Puha vajból, lisztből, porcukorból, sütőporból és a tojássárgákból tészát gyúrunk. 2-3 órát pihentetjük a hűtőben, átgyúrjuk és vékonyra 2-3 mm-re nyújtjuk. A formáknál nagyobb átmérőjűre szaggatjuk és az olvasztott vajjal kikent formákba nyomkodjuk.
Ha kész, mindegyikbe teszünk egy kis kanál házi baracklekvárt, aztán mindegyiket megtöltjük 1 evőkanál dióhabbal, illetve annyival, hogy a formát teljesen kitöltse. A dióhabhoz felverjük a tojásfehérjéket kemény habbá, majd tovább verve, hozzászitáljuk a porcukrot és végül belekeverjük a darált diót.
180 fokon 12-15 perc alatt sülnek meg. Nem kell a tésztát vakon elősütni, a nélkül is teljesen átsül a töltelékkel együtt.
Akinek mint nekem nincs ez a hagyományos formája, és pl muffinsütőben, vagy mini torta formában csinálja annak: Én egy kicsit laposabb kivitelű 8 cm átmérőjű tortácska formákat használok. Ezzel a fenti adagból 35-38 db tortácskám lesz, mindegyikbe fél ek lekvárt és 2 ek dióhabot teszek és 180 fokon 15-18 perc kell nekik.

kalathakia collage1

5 megjegyzés:

Mirelle írta...

Nálam Neked. ;)
http://mirelle.freeblog.hu/archives/2009/03/01/Valami_jo/

Chef Viki írta...

Most láttam csak, hogy Te is Viki vagy :-) Mint én :-)

Viktoria írta...

Igen. És nagyon szeretem a nevünket :). Amikor megszülettem majd 3 évtizeddel ezelőtt még ritka volt. Ma már elég divatos, de azért nem találkozunk vele minden sarkon.

Névtelen írta...

Szia!

Lehet buta kérdés lesz, de mint kezdő háziasszony szeretném megkérdezni, hogy ha nekem mindössze 16 kosárkám van és harmadára szeretném csökkenteni a tészta mennyiségét, akkor csak egyszerűen harmadoljak minden mennyiséget? Régebben értelemszerű lett volna számomra ez a dolog, csak azóta futottam bele olyan sütibe, ahol ha kevesebbet akartam sütni, akkor kisebb mennyiségnél nem úgy oszlottak meg az arányok, mintha nagy adagot sütöttem volna.

Előre is köszönöm :-)

Sarolta

Viktoria írta...

Sarola,
igen egyszerűen harmadolj mindent. Ha nagyon meleg van a konyhádban, akkor ragadhat a tészta, alaposan lisztezd a felületet és a nyújtófát, hogy ne ragadjon oda, és próbálj meg olyan gyorsan dolgozni vele a melegben amenyire csak tudsz. Amikor kiveszed a hűtőből a pihentetés után és átgyúrod, lehet, hogy még kell neki majd egy kicsi liszt, csak módjával, de adhatsz hozzá, addig amíg már nem ragad. Sok sikert hozzá.

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP