Dobos torta

2009. október 12.

Tegnap volt N. születésnapja. Mindenképpen akartam tortát sütni neki, de arra már nem emlkészem, hogy végül is, hogy döntöttem a dobos torta mellett. Egy biztos, sokat segített a döntésben Maci postja és fényképei. Nem mondanám magam kifejezetten ezen torta rajongójának, de mivel már jóideje nem ettem, úgy gondoltam nekem is szívesen lecsúszna egy-két szelet.
Az eredeti receptért áttúrtam az egész világhálót és azt hiszem meg is találtam itt, ráadásul fényképes fázisképekkel illusztrálva. Gyorsan le is jegyzeteltem, beszereztem a hozzávalókat, ám a recepteket olvasva mindenhol a cukormázas lap elkészítése okozta a legnagybb problémát, ezért sütöttem egy vékony piskótalapot 1 tojásból és kipróbáltam a cukorral való bevonásást, nehogy a nagy napon égjek be, hogy mégse sikerül. Ekkor már láttam, hogy az eredeti recept szerinti 7 tojásból soha, de soha nem fog kijönni 6 db 23 cm-es piskótalap, így úgy gondoltam, hogy mivel 9 tojásom volt még, így 9 tojásból fogom bekeverni a lapoknak valót.
A recept szerint (mindegyik dobostorta recept szerint egyébként) bekeverjük a piskóalapot és sütőpapírra rajzolt körre vékonyan felkenjük a tészaalapot és ezzel a módszerrel 6 vékony piskótalapot sütünk. Tegnap reggel a terveknek megfelelőlen 9 tojásból kevertem be a piskótaalapot, de még az is kevésnek bizonyult, sőt az utolsó 2 lap enyhén szólva szalonnásra sült, így azokat dobhattam ki :(. Hogy miért? Gondolom azért, mert a bekevert piskótamassza sokat állt és ez nem tett jót neki
Ekkor jött a kérdés most a mi legyen, mert 4 lapból nem lesz eredeti dobos tortám, több tojásom nem volt amiből új lapokat tudtam volna sütni, viszont a krémet még szombat este elkészítettem, hogy biztos ami biztos kész legyek a tortával mire N. hazaér a munkából. Szükség törvényt bont, elmentem tehát a legközelebbi cukrászdába, hátha van kész piskótalapjuk. Persze nem volt. Vasárnap hogy is mertem ilyenre gondoloni, hogy lesz nekik!? Hazafelé menet szidtam magamat, hogy mi a fenének kell nekem új dolgokat kipróbálni olyankor amikor fontos lenne, hogy sikerüljenek a dolgok??? Megfogadtam, hogy soha, de soha nem fogom még egyszer megpróbálni megsütni ezt a tortát, vagy ha igen akkor biztos, hogy nem ezzel az egyenként süssünk piskótalapokat módszerrel.
Dühöngésemben és kétségbeesésemben eszembe jutott, hogy megkérdezem a szomszédasszonyomat hátha van felesleges tojása. És volt :D! Persze nem volt pofám 7 db-ot kérni tőle, mint azt ahogy a recept írja, de azért 4 tojásra így is szert tettem.
Bekevertem a 4 tojásból a piskótaalapot és egy kisebb 20 cm-es formába önöttem (16 szeletes helyett 12 szeletes lett) és egyben sütöttem egy vastag piskótát amit aztán 6 vékony lappá vágtam, ami nem volt olyan egyszerű mert ez a forma is elbírt volna még egy tojást, és akkor nem lett volna olyan nehéz szépen szétvágni 6 lapra. A 23 cm-es formába biztosra kell és elég is a 7 tojás az egybesütéstes módszerrel. Mikor mindezen túl voltam és az idegeim is kisimultak, hogy végül is sikerül a tortát összehozni, megfogadtam, hogy ezentúl csak így sütöm és nem egyenként a lapokat.
A torta ízere isteni lett! Igazi dobos torta, igazi dobos krémmel és nem a cukrászdákban kapható, olcsó és egyszerű kakaóporos vajas krémmel töltve. A párom szerint borzasztó finom lett és én is egyet értettem vele. Ráadásul sikerült elég elfogadhatóra díszítenem, ahhoz képest, hogy először készítettem, és főleg ahhoz képest, hogy elég zaklatott idegállapotban voltam a sikertelen tortalapok után.


Dobos torte

És akkor következzen a recept, 23-cm-es tortához (eredeti tojásmennyiséggel):

A piskótához:
7 tojás
14 dkg cukor
14 dkg liszt
4 dkg olvaszott vaj
csipet só

A főzött vajas doboskrémhez:
4 tojás
20 dkg cukor
1,5 dkg vaníliás cukor
20 dkg étcsokoládé
4 dkg kakaópor
23 dkg puha, szobahőmérsékletű vaj és 3dkg kakaóvaj, én ezt 25 dkg vajjal váltottam ki

A doboscukorhoz:
15 dkg cukor
pici citromlé


Előző este elkészítettem a krémet:
A 4 tojást egy nagy fém keverőtálba ütöttem és hozzáadtam a cukrot és a vaníliás cukrot. Egy lábosban kb. 2 ujjnyi vizet forraltam, közepesre vettem vissza a hőfokot, majd a tojásos cukorral teli keverőtálat fölé tettem. Kézimixerrel nagy fokozaton elkezdtem habosítani és folyatamatosan verve kb. 6-7 perc alatt sűrű, habos krémmé főztem a tojásos-cukrot a gőz fölött. Szintén gőz fölött meglovasztottam a csokoládét amit a tojásos krémbe beledolgoztam a kakaóporral együtt (figyeljünk, hogy kb. egyforma hőmérsékletűek legyenek). Hagyom kihűlni teljesen, majd a mixerrel áthabosítom, hozzáadom a puha, szobahőmérsékletű vajat amivel szintén kihabosítom. Átteszem egy fedeles műanyagdobozba és betöltésig a hűtőben tárolom. A krém összsúlya 80 dkg lett.
A krémet érdemes előző este, de legalább fél nappal előbb elkészíteni.

A piskótához:
Kettéválaszottam a 7 tojást. A fehérjéket csipet sóval kemény habbá verem, a vajat megolvasztom. A tojások sárgáját a cukorral magas fokozaton addig keverem amíg sűrű-fehér tojáshabot nem kapok, beleöntöm az olvasztott, de nem meleg vajat és átkeverem. Ezt a krémet a felvert fehérjehabba forgatom óvatosan, majd adagonként beleszitálom a lisztet. Amikor sima és csomómentes a massza, egy vajazott és lisztezett 23 cm-es tortakarikába öntöm és a közepénél homorúra húzom (nem púposodik fel a közepe) és 180 fokon kb. 25 perc alatt készre sütöm. Rácsra borítom a tetejével lefelé és hagyom kihűlni. Kihűlés után először félbe vágtam, majd mindkét felet három vékony lapra vágtam. Összesen 6 lapot kell kapnom. A legszebb lapot félre teszem, nekem ez a teteje volt, azt vonom majd be a doboscukorral.
Eredeti verzió szerint a kész piskótamasszát 6 részre osztva, sütőpapírra kenve, 6 db egyenként 24 cm-es vékony piskótalapként kellene megsütni, majd 23 cm-es köröket kivágni belőlük (a lapok teljesen egyformák lesznek és a szélüknél se vékonyodnak el). Nekem ez nem jött össze, szerintem ebből a tojásmennyiségből lehetetlen megcsinálni, ha valakinek sikerülne kérem szóljon. Le a kalappal előtte. Úgy saccolom, hogy laponként 2 tojás kellene és a szalonnásodás elkerülése érdekében kétlaponként kellene elkészíteni a piskótamasszát, hogy friss maradjon, ami háromszori bekeverést jelentene :((.

A karamellcikkekhez félretett lapot 16 egyforma cikkre vágtam és dupla alufóliarétegen szellősen egymás mellé tettem. A doboscukorhoz a cukrot egy tefolonserpenyőbe szórtam és pici, talán egy mokkáskanálnyi citromlevet öntöttem hozzá és karamellszínűre olvasztottam. Ha kész azonnal, evőkannállal elosztottam (mintha festenénk a kanállal, óvatosan ráöntöttem és széthúztam a kanállal) a cikkek tetején. Óvatosan, de gyorsan kell dolgozni, mielőtt a karamell megdermed. Ha túlfolyna a karamell a cikken, akkor forró vízbe mártott késsel óvatosan le lehet vágni a felesleget.

Betöltés:
Az előző este elkészített krémet kiveszem a hűtőből és kb. 5 perc várakozás után mixerrel áthabosítom (ettől még könnyebb, levegősebb lesz a krém). 6 részre osztom a krémet. Az öt lap közé egyenletesen betöltöm a krémet, majd az egésznek a tetejét és körbe az oldalát is bevonom a krémmel. A tetején késsel óvatosan berajzolom a 16 szelet helyét és körbe 16 pici krémrózsát nyomok, majd ezekre fektetem a doboscukorral bevont lapokat, végül a lapok találkozásál a torta közepére is nyomok egy krémrózsát.
Ha valaki akarja az oldalát körben be lehet aprított-pirított dióval vagy mandulával nyomkodni. Nekem ehhez már se energiám, se kedvem nem volt a félresikerült kezdet miatt.

Dobos torte 3

19 megjegyzés:

lúdanyó írta...

Mindenesetre nagyon szép lett, olyan igazi :)

Lilla írta...

apámmal úgy szoktuk csinálni a piskótát, hogy 3 adagban keverjük össze a tésztát, és 3 nem túl vastag piskótát sütünk (tortaformában nem csak papírra rajzolt körön), amiket aztán 2-be vágunk, és pontosan kimérve minimális bosszankodással megvan a 6 egyforma lap.
amúgy nagyon szép lett, gratulálok!

Aniko írta...

Nagyon profi lett, gratulàlok..
E'n nem merek neki kezdeni ilyen
tortàt kèsziteni , tùl bonyolultnak tunik..

Cserke írta...

Nagyon szép lett, és gratula az ünnepeltnek!

Névtelen írta...

Gratulálok, csodaszép lett ez a torta is, mint minden.Az ünnepeltnek is gratulálok, örülhet, hogy ilyen feleségre talált.
Üdvözlettel: Korsós Zsuzsa

Vica írta...

Nagyon szép lett. A sztori meg annyira aranyos hozzá:) Boldog születésnapot kedves párodnak.

borzas írta...

szép lett! az embernek meg khronia pollá!

Viktoria írta...

Mindenkinek köszönjük a jókívánságokat :)!

Lilla, nem rossz ötlet, lehet legközelebb így fogom kipróbálni.

Vica, a story valóban aranyos. Utólag. Akkor valahogy nem tűnt olyan viccesnek, de hál istennek találtam megoldást és végül minden jól alakult :)

szepyke írta...

Uramisten, milyen szép ez a torta!
Hu, esetleg egy cukrászda nyitása? Nah??

Viktoria írta...

Szepyke,
Köszönöm :D!
Első próbálkozáshoz képest tényleg szép lett!
Az ismerőseink közül többen is javasolták már, hogy nyissak üzletet. Imádják a süteményeimet :)

duende írta...

eszméletlen ügyes vagy, gyönyörű lett!
A tésztalapokkal én is hasonlóan jártam. Legközelebb kétszer keverem ki a tésztát, úgy sütöm. Nekem is összeesett az utolsó lapok sütésénél.

Nagyon szeretem a dobost, a kedvenc tortám. :)

Viktoria írta...

Duende,
Köszönöm :)
Én soha, de soha többé nem próbálkozom a külön-külön a lapok sütögetésével. Szerintem felesleges időpocsékolás. Maximum majd úgy próbálom meg, hogy két részben sütök egy-egy tortakarikát és azokat vágom majd három vékony lappá.

Reni írta...

az üzlet nem is lenne rossz ötlet :) tényleg nagyon szép. én is csináltam már ilyen "dobostetős" torát, nem is olyan bonyolult, mint amilyennek tűnik az :)

Névtelen írta...

Gyönyörű a tortád!
A fotód is!
Én nem szeretem ezt a tortát, de ebből ennék, az biztos!

Viktoria írta...

Reni,
Tényleg bonyolultnak tűnt, főleg a krém részétől féltem, de végül is bő fél óra alatt kész lett a krém mosogatással együtt.
Kíváncsi lennék, hogy mit szólnának a görögök, egy görög-magyar édességekkel teli cukrászdához????

Bea,
Köszönöm. Én sem vagyok nagy dobos rajongó, legalább 4-5 éve nem ettem már. Ez olyan isteni finom lett, hogy legközelebb is készíteni fogom. A krém nem az borzalmas spórolós egyszerű vajas krém amit a cukrászdában beletesznek, hanem fantasztikusan könnyű, kissé kesernyés ízvilágú. Vasárnap készült és még kedden volt belőle egy vékony szelet és még akkor is olyan puha volt az egész mint frissen!

Sunny_Days írta...

az igazi Dobos torta tésztája NEM piskóta! - sajnos a cukrászdák mind piskóta tésztával és kakaós vajas krémmel csinálják, aminek köze nincs a valódi Doboshoz. Én jó pár éve sütöttem, és tényleg háromszor annyi anyag kellett végül, mint amennyit a recept megadott, a tésztájához is, meg a krémhez is. Apukám születésnapjára készült, sikere volt!

Névtelen írta...

Tegnap pontosan így jártam... Az első lap is olyan vékony lett, hogy nem kísérleteztem tovább, kevertem mégegy adag piskótát, de az nem jött fel, persze akkor amikor kellene, soha nem sikerül semmi. Így hát ma mindjárt nekiállok az ükmamám által is készített piskótához... A krémem már nekem is megvan. Remélem sikerül, édesapám születésnapjára készítem.

Viktoria írta...

Jobban jarsz, ha egybe sutsz egy vastag piskotat es azt vagod fel annyi vekony piskotalapra ahany kell. Soha nem sutom mar egyenkent

Névtelen írta...

Egybe sütöttem és szétvágtam 6 lapra :) Hát elkészült és kinézetre nagyon jó, remélem ízre is

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP