Melomakarona - görög diós karácsonyi sütemény

2009. december 7.

Ezt a receptet még tengap szerettem volna feltenni, de aztán nem úgy alakultak a dolgok ahogy terveztem. A süti tésztáját még délelőtt bekevertem, úgy terveztem, hogy ebédig kész is leszek vele, de közben felhívtak minket a barátaink és áthívtak minket magukhoz ebédre. A süti tésztája így kicsit többet pihent a hűtőben, mint ahogy azt a recept írja, persze ettől semmi baja sem lett. Baj a fényképpel lett, mivel este hazaérkezés után fejeztem be a sütit így nem sikerült a legjobb képet készíteni róla nappali fény hiányában.
Ezzel a sütivel neveztem tavaly a Nemisbéka által hírdetett karácsonyi receptversenyre, akkor még nem volt blogom, így a verseny háziasszonya a saját blogján plublikálta a receptemet.
Ezt a sütit csak karácsonyra készítik. Általában már november végétől minenhol a pékségekben, a cukrászdákban és az üzletekben is árulják, vagy előre dobozolva, vagy kilóra.
Mint a legtöbb görög szirupos sütemény, nem tartozik a fogyókúrás édességek közé. Nekem például bőven elég egy belőle és el is teltem vele. N.-nek ez az egyik kedvenc süteménye a karácsonyi időszakban. Az biztos, hogy nagyon karácsony ízű és illatú sütemény. Idén újítottam a hagyományos kerek/ovális formán és csillag kiszúróval kis, mondhatni falatnyi csillagokat készítettem.

Melomakarona

A tészta hozzávalói 12 személyre:
6 csésze liszt
2 csésze olívaolaj
1 csésze cukor
3 normál, nem nagy (úgy 10 cm átmérőjű) narancs leve + a facsaróban fennmaradó gyümölcshús 1 narancs reszelt héja (opcionális)
2 evőkanál fahéj
1 evőkanál szódabikarbóna
1 csésze darált dió

A sziruphoz:
2 csésze méz (ha valaki tud venni akkor görög vagy jó minőségű házi méz)
2 csésze cukor
2 csésze víz
1 fahéjrúd

díszítészhez durvára vágott dió

Az olajat cukorral kb. 5 percig habosítom. Ez után hozzáadom a narancsok levét, a fahéjat, a lisztet, a darált diót és a szódabikarbónát, és egyenletes tésztává dolgozzuk. Kb. 40 percre hűtőbe tesszük pihenni. A tészta állaga egy kézzel könnyen formázható olajos, nem ragadós massza lesz. A tésztából kézzel kerek, úgy fél cm vastag, 3 cm átmérőjű korongokat vagy ovális (ez a tradicionális formája) kekszeket formázok (én most sütőpapíron kézzel ellapogattam fél cm vastagra és csillag kiszúróval, csillagokat szaggattam). Egymástól egy kicsit távolabb (sütés alatt megnőnek) sütőpapírral bélelt tepsibe ültetem őket, a tetejüket megszórom - kicsit bele is nyomkodom - egy kevés vágott dióval, és kb. 30 perc alatt 180 fokon megsütöm őket.
Amíg sül elkészítem a szirupot. A hozzávalókat egy lábosba tesszem, és 10 percig lassan forralom.
Amikor a sütik megsültek, még melegen a meleg szirupba mártom őket, ügyelve arra, hogy teljesen a szirupba merüljenek. Kétszer, háromszor átforgatjuk őket a szirupban, aztán szűrőkanállal vagy villával alájuknyúlva tálra teszem őket. Végül ismét megszórom egy kevés darált dióval.
Fogyasztás előtt egy éjszakát állni kell hagyni, hogy a szirup átjárja a süti belsejét is.
Ebből az adagból kb. 120 db 3 cm átmérőjű korong lesz, ami sütés alatt 5-6 cm-esre nő meg. Elkészítés után 1 hétig fogyasztható, hűteni nem kell, folpackal letakarva tárolandó. Én két személyre most a fenti adag 1/3-át készítettem és 40 db kicsi 4 cm-es csillagot szaggattam ki a tésztából.

9 megjegyzés:

szepyke írta...

Aha, szóval jön a görög karácsony!:)

trinity írta...

De jó, hogy feltetted! Én nagyon szeretem a görög sütiket, valószínű ezt is megsütöm!! Köszi!

Off: irigykedem, mert itt fagy, nálatok meg 13 fokot mutat a hőmérő...

Szamóca írta...

Hú, ez nagyon tetszik, igazán nekem való!
Köszi, a receptet, karácsonyra biztosan elkészítem.

zouzouna írta...

Nalunk is ez a kedvenc karacsonyi suti:) Nagyon eteti magat! Majdnem egyforma a receptunk, csak en a kesz melomakaronakat egy jol zarodo femdobozba sorakoztatom es leontom a sziruppal. Egy ejszaka alatt magaba szivja az osszes szirupot.
Nyammm...

Varjuk a tovabbi karacsonyi recepteket!

Viktoria írta...

Zouzouna,
nem rossz ötlet a dobozos dolog,de az alsók nem áznak el jobban mint a felsők?
A mártogatós módszer ugyan lassabb, de úgy az összes süti egyformán lesz átitatva.

Viktoria írta...

Szepyke,
hát igen lassan-lassan, bár az időjárás miatt semmilyen karácsonyi és téli hangulatom sincs.

Trinity,
én meg titeket irigyellek egy kicsit mert láttam, hogy jövő hétre fagyokat mond és lehet havazni is fog. Én itt csak álmomban láthatok havat.

Szamóca,
kíváncsian várom, hogy, hogy fog ízleni.

zouzouna írta...

En ket jo nagy femdobozba szoktam oket rakni, csak egy sorban, igy mindegyik ugyanolyan szirupos lesz. Bar valo igaz, hogy joval sziruposabbak, mint a boltiak, de mi igy szeretjuk.

Es en is irigykedem a hideg es a ho miatt, nalunk is napkozben meg 18 fok van...

Névtelen írta...

hülyekérdés: biztos hogy olivaolajjal? olyan fura....

Viktoria írta...

Kedves Névtelen,
Igen biztos,hogy olívaolajjal.
Próbálj ne erőteljes ízűt választani.

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP