Eszterházy torta

2010. október 13.

Hétfőn volt N. születésnapja. Idén is én készítettem itthon a tortáját és ismét próbáltam valami magyaros-hagyományos tortát készíteni. Ez a torta az én nagy kedvencem. Az utóbbi években mindig ezt kértem a szülinapomra, de nem ám akárhonnan. Ami nekem az "igazi" Eszterházy tortát jelentette azt két helyen árulták Budapesten. A Szamos Marcipán cukrászdában, illetve a Hungária szálló alatti cukrászdában. Amit a többi cukrászda árul az szerintem minden csak nem ez a torta.
Na de vissza a tortához. Először is azt gondoltam nehezebb lesz megcsinálni, de végül nem volt vészes. Ízre teljesen visszaadja a fenti két cukrászdában fellelhető "eredeti" ízt. Nagyon finom lett!
A róla készült kép viszont borzalmas. Mire hétfőn fotózható állapotba került addigra majdnem teljesen besötétedett. Aztán este beleszúrtam 3 csillagszórót, ami szépen bepöttyözte a hófehér cukormázat. Jó ez csak élőben látható, de akkor is. Tegnap meg a nappali fény nem kedvezett, mert a Szahara felől fújó forró szél, homokot is hozott magával, amitől olyan misztikus fényviszony volt tegnap egész nap. Szóval isteni finom torta, botrányos képpel illusztrálva.
A receptet innen vettem. Némi változtatást eszközöltem rajta, mert nem szeretem a zselatint használni, így kukoricaliszttel helyettesítettem, a tetejére cukormáz került fondant helyett és  a krémbe kerülő tojások számát is lecsökkentettem egyre, mert utálom a tojástól szagló krémeket.....

Eszterhazy torte

Hozzávalók egy 23 cm-es tortához:
Tortalaphoz:
10 tojásfehéje
30 dkg cukor
33 dkg darált dió
2 dkg liszt

Krém:
2,5 dl tej
1 tojás sárgája
4 dkg kukoricaliszt
5 dkg darált dió
12 dkg cukor
30 dkg vaj szobahőmérsékletű
1 ek konyak

Máz:
1 tojásfehérje
20 dkg porcukor
1 ek citromlé
5 dkg étcsokoládé

darált dió a torta szélére

A tortalapokhoz a tojásfehérjéket kemény habbá verjük, majd tovább verve fokozatosan beleszórjuk a cukrot. Beleforgatjuk a darált diót és a lisztet. Én három részletben sütöttem a sütő lapos tepsijén, úgy, hogy mérleggel megmértem a kész hab súlyát azt elosztottam 10-el. Majd két tepsinyit úgy sütöttem, hogy a habot a teljes tepsi méretére kikentem, ezekre került 4/10 és 4/10-ed hab, a harmadik tepsit pedig úgy kentem meg, hogy ki tudjam vági belőle a 23 cm-es lapot a maradék 2/10 habbal. 220 fokos sütőben 7-8 perc kell nekik.
A habot sütőpapírra kentem, így könnyen le tudtam húzni róla, majd kivágtam 5 db 23 cm-es lapot.
A krémhez a tojássárjáját fehéredésig habosítottam 4 dkg cukorral. A tejet a maradék 8 dkg cukorral elkezdtem melegíteni, majd egy keveset a tojáshabhoz kevertem, hozzáadtam a kukoricalisztet és csomómentesere kevertem. A tojásos masszát a tejhez öntöttem folyamatos keverés mellett és addig kevertem és melegítettem amíg be nem sűrűsödött. Nagyon sűrű lesz! Rögtön kiönöttem egy tálba és folpackot nyomtam rá, hogy ne bőrösödjön meg. Kihűtöttem. A vajat, a darált diót, a konyakot és a kihűlt krémet robotgéppel kihabosítottam és hűtőbe tettem úgy két órára.
A cukormázhoz a tojásfehérjét kemény habbá verem, majd tovább verve, fokozatosan hozzáadok először 12 dkg porcukrot, ha nagyon folyós akkor addig adagolom amíg sűrűn folyós nem lesz. Ez nekem 20 dkg porcukornál volt, de én L-es tojást használtam. Belekevertem 1 evőkanál citromlevet és kész is.
Az étcsokit megolvasztottam pici zacskóba tötöttem amin nagyon pici lyukat vágtam és középről kiindulva spirálisan köröket húztam, majd fogpiszkálóval áthúztam őket átlósan.
Összeállítás:
A krémből kb. 20 dkg-nyit félreteszek a külső kenéshez és a tetjére díszítéshez. A maradék krémet betöltöm a lapok közé, majd körbe is megkenem vékonyan a tortát. A tetejére rásimítom a cukormázat, a kész máz kb. 1/3-ada kellett rá, ebbe belerajzolom a köröket, belehúzom az Eszterházy mintát, az oldalára kézzel darált diót nyomkodok, végül a tetejét körbe a maradék krémmel díszítem.

Ötlet:
A csokhoz keverjünk egy kevés tejszínt, mert akkor nem keményedik vissza teljesen és nem fog törni és "pattogni" szeleteléskor.
A cukormázat ne kenjük ki teljesen a tortaszéléig, mert akkor a szélére nyomott díszítés le fog csúszni (mint ahogy nekem is tette :(( ). Tehát kb. fél centire a szélétől kezdődjön a cukormáz.


11 megjegyzés:

Jenis írta...

Hihetetlen vagy! Mindig csodáltam a sütijeidet! És mindez egy 4 hónapos mellett! (Nekem 2 gyerekem van)

Icus írta...

Nagyon ügyes vagy. Nekem nagyon tetszik a tortád. Én még sosem voltam olyan bátor, hogy elkészítsem az Eszterházy tortát. Gratulálok, és az ünnepeltnek is.

Névtelen írta...

Nagyon dekadens, gratula! A fotó pedig egyáltalán nem rossz, legszívesebben leharapnám a képernyőről!

Flögi írta...

Nem a kedvenc sütim, eleve nem vagyok édesszájú, de szeretek sütni, ha vendégek jönnek....Csodásan néz ki, nagyon ügyes vagy!!!

Chef Viki írta...

Respekt! Ez ám a munka!

N. mit szólt hozzá, hogy ízlett neki? :-)

Csibe írta...

Csodálatos!
Csak nézem a képet és nyelek nagyokat!

Krisztina írta...

Kinek is gratulaljak eloszor, neked, vagy az unnepeltnek? Ismet bebizonyitottad, hogy igazi konyhatunder vagy! Csodalatos!
Udv:
Zouzouna

Dia írta...

Csodás! Ügyes vagy nagyon!
Nekem is csak egy helyen van "igazi". Mind ebből, mind pedig fekete erdő tortából.

Viktoria írta...

Húúú, köszönöm mindenkinek a dícséretet!!!!
Ha van idő és energia érdemes kipróbálni, nagyon finom lett!
Az ünnepeltnek nagyon ízlett még a munkahelyére is vitt magával kis dobozkában....
A 4 hónapos meg volt olyan jókislány, hogy hajlandó volt délelőtt és délután is 2 órát aludni, így hagyott alkotni a konyhában.

mandy tarragon írta...

Bárcsak csúnya képeket tudnék csinálni :)
A torta biztosan nagyon finom.

Katina írta...

nem lehet valahogy hőkezelni a nyers tojásfehérjét? én picit tartok tőle de a fehércsokis variáció nem annyira tetszik:(

boldog neve napját a picinek:)

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP