Paszteli - Παστελι - VKF! 44 (szezámos szelet)

2011. szeptember 2.

Paszteli, vagyis szezámos szelet. Egyszerű elkészíteni és a klasszikus pasztelinek mindössze két összetevője van a méz és szezámmag. Ennél egészségesebb nyalánkság talán nem is létezik, nincs benne semmi mesterséges adalék. Az már más kérdés, hogy eléggé kalóriadús. A klasszikus változatban csak méz és szezámmag van. Aztán vannak különböző variánsok is, mint a szezámmag-földimogyoró, szezámmag-mandula, szezámmag-mogyoró párosítások. Ezeknél a párosításoknál a szezámmag kb 2/3-ad, míg a másik összetevő kb. 1/3-ad arányban van jelen. És van egy nagyon rendhagyó változata is amiben csak méz és pisztácia van. Csak halkan jegyzem meg, nekem a pisztáciás a kedvencem.
Itt Görögországban még ma is működnek pasztelisütödék, ahol ugyanúgy állítják elő a pasztelit mint kb. száz évvel ezelőtt.
Én ezzel neveznék az Á la carte által meghírdetett VKF! 44-re, melynek mottója: Számoljunk le a késztermékekkel!
Remélem megbocsájta nekem, hogy egy nap késéssel teszem közzé a pályaművet.

Pasteli - Παστελι 

Hozzávalók a klasszikus pasztelihez (kb. 4 személyre):
20 dkg méz
20 dkg szezámmag

A szezámmagot egy serpenyőben arany színűre pirítom. A mézet egy lábosban közepes lángon felforralom és amikor épp karamelizálódni kezd leveszem a tűzről és belekeverem a szezámmagot. Egy lapos tepsit kibélelek sütőpapírral és egészen vékonyan megkenem napraforgóolajjal, ráborítom a szezámmagos masszát és belolajozott sodrófával vékonyra nyújtom. Nekem úgy fél centisre sikerült így elsőre, de lehetne vékonyabbra is (majd még próbálkozom), úgy még finomabb. Úgy 5 perc pihentetés után olajozott késsel, vagy a legjobb olajzott pizzavágóval szeletkre/rombuszokra vágom és hagyom teljesen kihűlni a konyhapulton. Jól záródó csatos üvegben sokáig eláll, márha van ideje és nem faljuk fel egy-két nap alatt az egészet.
Ha esetleg nem sikerül elég roppanósra és evéskor úgy érezzük, hogy ráragad a fogunkra akkor legközelebb ki lehet próbálni, hogy 1-2 evőkanál cukrot is beleforralunk a mézbe, attól elvileg roppanósabb lesz.

10 megjegyzés:

duende írta...

Már mentettem is! :)

Anazar írta...

Micsoda csemege!!

jociandi írta...

Sütni/szárítani nem kell? Csak a meleg szezámmagot összekeverni a mézzel és magától összeáll ilyen keményre? Amúgy imádom.

Viktoria írta...

Duende, Anazar, 4Gyerek
köszönöm :)

Viktoria írta...

Jociandi,
Sütni, szárítani nem kell!
A meleg megpirított szezámmagot összekevered a mézzel amit épp addig forraltál amíg karamellizálódni nem kezd. A méz forró a szezámmag meleg, ezt összekevered alaposan. Kiteríted egy épphogy olajozott sütőpapíron, vársz pár percet feldarabolod és a sütőpapíron a szabad levegőn hagyod kihűlni teljesen.

Kriszta írta...

Nagyon tetszik!Meg fogom csinálni!Ettem már ilyet,de még magam nem készítettem!Itt az ideje!Köszi a receptet!:)

meva írta...

Kedves Fahéj! Gondoltam meglepem anyukám, mert ő nagyon szereti ezt a csemegét, így neki is láttam megcsinálni. Az lenne a kérdésem, hogy te meddig melegítetted a mézet, hogy sodrófával kellett nyújtani? Csak mert én belekevertem a szezámmagot, mikor már habzott, kiöntöttem, de a sodrófával nem sokra mentem volna, hiszen úgy folyt, mint a víz. Most várom, hogy kihűljön rendesen. Mindenesetre köszi a receptet, és a választ :)

Viktoria írta...

Kedves Meva,
Lehet a méz volt a hibás. Én addig hevítettem a mézet amíg az épp elkezdett karamellizálódni, érezni az illatán, meg a színén is lehet látni, sötétebb lesz. Ekkor beleöntöttem a szezámmagot. Így nagyon sűrű masszám lett. Eleinte úgy tűnt, hogy túl sok a szezámmag és kevés a méz, de aztán ahogy átkevertem pont jó arányú lett. Remélem sikerült. Sajnálnám, ha nem.
Majd írd meg, hogy milyen lett végül.

meva írta...

Na, akkor csak én szúrtam el :) A mienk, az kérlek szépen olyan, hogy nem kemény, ropogós, hanem puha, fogkihúzós :D Sebaj, legközelebb fele mézzel, fele cukorral próbálom meg, hátha :)

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP